fredag 7. november 2008

Hvilke blogger er det jeg ikke leser?

Det hender selvsagt at jeg leser andres blogger. Men det er bortimot umulig å få med seg alt. Det blir ofte at jeg raskt luker ut diverse.  Og, ikke for å være negativ, så kan det kanskje være en idé å dele med andre hvordan jeg luker ut disse diverse?

Herved en liste over mine kriterier for å luke ut artikler når jeg kun har titler å gå ut fra:

  • KUN STORE BOKSTAVER.(Nei,  takk! Skrihalser har jeg nok av i det virkelige livet.)
       
  • bare små bokstaver. (Gidder man ikke bruke Shift-knappen i tittelen, er det er tegn på at man heller ikke gidder å jobbe særlig med artiklene?)
       
  • Skrivefleil. (Da kan man jo tenke seg hvor mange feil det vel være i selve teksten?)
       
  • English. (Jeg er norsk, og jeg vil lese norske blogger. Engelske blogger er det nok av andre steder.)
Ikke dermed sagt at jeg leser alle de andre. Det rekker jeg bare ikke. :-(

PS: Og hva er det som skal til for at jeg klikker meg videre? Tja? Det skader ikke med en forklarende tekst. Hvor mye forklaring? Vet ikke! Men man kan kanskje snu på regelen for taler?: Bedre med for lange enn for korte!
2008-04-13 09:34: original, http://www.vgb.no/27257/perma/311679.
2008-09-29 13:05: kopiert.
46 originale kommentarer:
Fra:Chiruru, chiruru76@gmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 09:45
Jeg luker kanskje ikke ut etter samme kriterier som deg, men det foregaar helt klart en utvelgelse basert paa overskriftene, og det er ingen tvil om at jeg overser utrolig mye som er lesverdig basert paa hva som er synlig paa listen over nye innlegg...
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-13 11:52
Ah, enda et punkt på lista: Vekk med de som bruker ae/oe/aa i stedet for æ/ø/å ;-)

PS: Det er bare å si fra hvis du trenger hjelp for å få frem de bokstavene. Det pleier å ordne seg raskt :-)
Fra:Kristian, hm696@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 10:08
lurt...

Fra:smykkeline, auklause@online.no
Tidspunkt:2008-04-13 12:08
*løpe inn å få stor bokstav i tittelen på innlegget mitt\"

:)

Fra:Wolfsea, wolfsea@start.no
Tidspunkt:2008-04-13 12:13
Hehehe
The Code a man lives by.
Herregud mann, gå og vær lærer et annet sted da :-p

Fra:snurremegrundt, justliss@runbox.com
Tidspunkt:2008-04-13 12:28
Typisk mannfolk. Lettvinte løsninger uten refleksjon.
Reinspikka fysikk.

.... ha en deilig bloggedag!
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 08:41
Ah, kommentarene fra deg og Wolfsea fikk meg liksom til å følge meg så mandig! Takk ;-)
Fra:arthur_park, arthur_wikan@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 12:33
Skulle ikke krysset ut Borderline, vet du - det er en norsk tekst - kort nok for de fleste å lese, og begrepet brukes i psykiatrien i Norge hele tiden.

Jeg pleier ikke kommentere hos noen som ikke har et navn jeg kan forholde meg til, men det hender jeg gjør unntak en sakte søndag.
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 07:53
Gode poenger, takk!

At \'Borderline\' var et norsk ord, var ukjent for meg. Men bruker man slike fagutrykk, så kan man vel ikke forvente at ignoranter kjenner til dem?

Og det at jeg ikke har noe navn å forholde meg til? Hmm, tja? Jeg fikk bare lyst til å blogge litt uten stå frem med hvem jeg var Men det er kanskje litt feigt?

PS: Og siden du var så grei å kommentere hos meg selv uten navn, skal ikke jeg begynne å kritisere folk som har navn uten store forbokstaver :-)
Fra:SissyFoss
Tidspunkt:2008-04-13 12:36
Ae, oe og aa er jo naar jeg på nettcafe i utlandet. Da pleier vi aa skrive til hverandre allikevel. Betyr det at naar ferien naermer seg kan du ta et lite kurs ned oss paa VGB? :)
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 07:59
Det med nettkaféer tenkte jeg ikke på, beklager!

Men det er da merkelig at de som drifter slike, ikke sørger muligheter for nasjonale tegnsett?

Og, ja, jeg kan mer enn gjerne komme med et lite kurs. Det aller enkleste er kanskje: Kontrollpanel - Instillinger for region og språk - Språk - Detaljer - Legg til ... ?

PS1: Men slikt er kanksje ikke mulig på slike nettkaféer?

PS2: Det er vel også forskjellige tastekombinasjoner som gir æ/ø/å?
Fra:Mamzen, mamsenlu@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 12:42
Uff nå fikk jeg skikkelig prestasjonsangst. Du har ikke strøket ut noen av mine (men så var jeg ikke på listen heller...øh)
Jeg har bare lyst til å kommentere at det hender vel at alle innimellom har skrivefeil, samt grammatiske ord og vendinger som ikke er helt riktige..

Innholdet kan jo være bra for det.

Ha en god søndag. :-)

Vennlig hilsen Mamzen
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 08:07
Ingen grunn til prestasjonsangst! Jeg tror ikke verden går under selv om jeg ikke leser dine innlegg. Selvsagt trist at jeg aldri får vite hva jeg går glipp av? Men det er mitt problemet.

Uansett så var innlegget mitt kun ment som gode råd for å øke muligheten at dine memer kommer inn i min mellomøremuskel.

Og, ja, alle kan vi skrive feil av og til. Det hender til og med at jeg selv jeg gjør det, faktisk! Men husker du på skolen når du spurte frøken om det viktig at man skrev pent og riktig, selv om det f.eks. bare var snakk om en matteprøve?

Svaret var alltid: - Det skader ikke!

Det å jobbe litt for å fjerne skrivefeil og få til riktig grammatikk, viser at forfatteren har litt respekt for leseren. Og det skader jo ikke?

PS: Og skulle man ha problemer med f.eks. ordblindhet, så vær åpen om det! Da vet leseren at det ikke er slurv og latskap som ligger bak litt mrekelegi fromulerniger ;-)
Fra:btidag, btidag@bluezone.no
Tidspunkt:2008-04-13 12:46
#Skrivefleil. (Da kan man jo tenke seg hvor mange feil det vel være i selve teksten?)#

enig med Wolf i #4

Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 08:32
Hvor ble det av den gode gamle: Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør!? ;-)
Fra:Deara
Tidspunkt:2008-04-13 12:55
Jeg liker generelt ikke å fortelle folk hva som er bra skrivemåte, men har et lite problem med å forstå når folk bruker masse prikker etter en setning.

For meg flyter meningsinnholdet ut da. Og det er jo ikke defor jeg leser folk, for ikke å forstå hva de skriver.

Setninger med et punktum etter. Takk.

For meg.
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 08:36
Kanskje prikkene er nerdenes svar på \'osv.\'?

Forklaring: Min norsklærerinne, Ranghild Riste, kom med råd til oss for å skrive stiler. Sitat: - Hvis jeg ser \'også videre\', tolker jeg det som om dere ikke har flere ting å komme med.

> Setninger med et punktum etter. Takk.

Eller utropstegn for enkelte? ;-)
Fra:btidag, btidag@bluezone.no
Tidspunkt:2008-04-13 13:57
#10

mitt tastatur innholder mange prikker..... :))
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 17:22
Hvis jeg blir diktator, vil min ordre nummer 247 være å forby automatisk repetering av taster hvis man holder dem nede.

PS: Men det blir ikke dødsstraff. Så streng vil jeg ikke være. Dessuten vil jeg trenge mange slaver til sjokoladegruvene mine.
Fra:tine, tinemarthe@live.no
Tidspunkt:2008-04-13 14:02
Går nok glipp av mye bra jeg og;)

Fra:tilhengerfeste, even.feste@gmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 16:03
#4

Enig

Fra:Røtidalen, mortenbratli@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 16:14
Hvorfor i svarte H.... henge seg opp i bagateller, når det finnes trær?

.:-P
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 08:41
Fordi det er de små, små bagatellene som avgjør om man klikker eller ikke klikker seg videre?
Fra:Sitting-Bull, kjelltkristensen@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 16:35
Hm..rart. Jeg synes mine blogger passer på beskrivelsen av de du ikke leser, så jeg må vel bare ønske deg velkommen til å ikke lese mine innlegg....
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 17:10
Vel? Du fikk meg til å ta en titt på bloggen din. Og jeg fant da intet der som diskvalifiserer deg?

Altså tar jeg ikke i mot den omvendte velkomsten ;-)

Tvert i mot så vil jeg anbefale andre å lese bloggen din :-)
Fra:christian, christiandidriksen@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 16:39
HVA ER GALT med store bokstaver????

Kanskje du går glipp av usedvanlige velskrevne innlegg, skrevet av mesteren selv.

Meg.
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 17:13
Intet galt med store bokstaver! Tvert i mot så er de nyttige for å hjelpe leseren i å få meg seg begynnelsen av setninger og egennavn. Og den gevinsten går man glipp av når man kun bruker store bokstaver.

Dessuten senker store bokstaver lesbarheten. Hadde du f.eks. orket å lese en roman skrevet med store bokstaver.

Attpåtil tar store bokstaver større plass.

Så får jeg heller leve i lykkelig uvitenhet om alt jeg går glipp av :-(
Fra:ghostbuster, o-k-l@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-13 16:43
hAr JeG sEtT DeG iNnE hOs MeG, eLlEr Er JeG OGSÅ bLogG nOn GrAta...?
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 17:14
jA :-(
Fra:Snillfant, Snillfant@demonisk.com
Tidspunkt:2008-04-13 17:50
Hei \"Borgeren\"

Vel, nå har jeg lest gjennom en rekke av dine blogg innlegg og konkludert med at du er en nerd. Du får som regel få eller ingen kommentarer. Men det hender at folk engasjerer seg, slik som nå.

Jeg har noen tips til deg. Jeg synes det er fint med flere nerder her på VG blogg, men du burde ha et nick eller et navn så folk kan forholde seg til deg.

Det holder ikke i lengden å være Anonym. Også hjelper det litt å svare på kommentarene du får.

Lykke til!
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 18:16
Jeg en nerd? Tja? Jeg sitter jo ved PC\'n nå, og jeg er nærsynt. Jeg får ta det som en kompliment? ;-)

Få eller ingen kommentarer? Jo, det stemmer kanskje. Jeg får tolke det som at de som tier også samtykker?

Stå frem med navn? Jeg tror nok KRIPOS raskt ville ha funnet ut hvem jeg var. Men det at ikke alle vet hvem jeg er, gjør at jeg kan blogge litt friere. Alt for leseren!

Og, ja, jeg skal prøve å svare på kommentarene mine! Takk for det! Men, til mitt ringe forsvar, plutselig ble det for en gangs skyld litt vel mange kommentarer ;-)

PS: Men hvorfor kan jeg ikke endre navnet for denne kommentaren fra \'Anynom\' til \'Borgeren\'?
Fra:Ann Helen, hele-nyh@online.no
Tidspunkt:2008-04-13 17:55
Jeg tusler stille forbi alle innlegg som har ordet pedofili, voldtekt osv i seg...
orker ikke mer...
klem i kvelden
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 18:18
Jo, takk! Jeg hopper ofte over artikler hvor noen skal referere til nyheter. Det er litt for ofte at de bare kommer med referater uten refleksjoner?
Fra:ElPolloLoco, Toadkillerdog@ghostmail.net
Tidspunkt:2008-04-13 23:53
Jepp.

Fra:Catalyzator
Tidspunkt:2008-04-14 00:03
*flirer* :D))))) FOLK HAR mye rartÅgrubblePÅ skjønner jæi .... eller for LITE ? Can\'t get ju offof my mæind....
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 18:21
Takk for den!

Og hvis jeg får komme med en personlig kommentar: Ikke legg på lyd som kommer automatisk!

Det hender ofte jeg surfer med musikk på i bakgrunnen. Og da forsvinner jeg fort fra sider med lyder, dessverre :-(
Fra:Sjefsbitch
Tidspunkt:2008-04-14 00:04
#10
Følte meg ikke truffet før Deara kommenterte.....
Deara har jo vært innom meg..som alltid bruker masse...
..jammen brukte du ikke flere prikker hos meg:)¨
Når det gjelder ulik skrivestil, så er det vel som dialekter..noen liker du/liker du ikke, andre forstår du/forstår du ikke..og hva så?
Tviler på noen endrer personlig stil av den grunn:)

Fra:Deara
Tidspunkt:2008-04-14 00:17
#10 Sjefsa: Hehe... Joda! Bruker nok prikker jeg også - inntil jeg nesten ikke forsto hva jeg sjøl skrev :-)

Det erke lett! *S*

Fra:Sjefsbitch
Tidspunkt:2008-04-14 00:23

Skjønner:)..uansett så tror jeg at budskapet kommer frem..spørs vel hvor ekstremt det er:)

Fra:arthur_park, arthur_wikan@hotmail.com
Tidspunkt:2008-04-14 08:06
6b, jeg har nylig funnet ut at de i SMiL-miljøet - der har de dominante store forbokstaver i nicket sitt - og sub\'ene små.

Feigt uten navn? Nææææ - men \"Anonym\" er et dårlig nick, synes jeg.

MVH Arthur Park (med store forbokstaver)

Fra:ARGUS37, srb@robyno
Tidspunkt:2008-04-14 08:45
\"Skrik\"? Du har vel hengt deg opp i SMS-terminologi (og det er ditt problem), men ellers er det ikke uvanlig at overskrifter er noe større enn andre typer.

Da har du selvsagt aldri lest noe av det jeg har skrevet? Samtlige 1400 overskrifter er altså skrevet med versaler, mens resten av innlegget er skrevet på vanlig norsk.

Igjen er dette \"ditt problem\" ettersom mine innlegg svært mange ganger har vært på \"Lesernes VG\" i kraft av sitt innhold.

Jeg har selv lest fantastiske innlegg på VGB som nok ikke helt møter dine kriterier, men som ikke desto mindre har vært særdeles velskrevet og tatt opp viktige problemstillinger i vårt samfunn, men - igjen er det ditt valg!
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-14 18:26
\'Skrik\' var kanskje et dårlig ordvalg? Men når hver bokstav skal være uthevet på den måten, så blir budskapet forflatet.

Av overskrifter er større enn inholdet, er vanlig, ja. Men fortsatt kan man bruke små bokstaver. Eller er det \'versaler\' og \'minuskler\' som er den rette betegnelsen?

Og, ja, du har rett. Jeg vet ikke hva jeg går glipp av. Men så lenge jeg uansett må luke ut det meste, så har jeg noen enkle regler for å luke ut noe.

Men at dette skulle bli mitt mest kommenterte innlegg, hadde jeg derimot ikke ventet.

Uansett: takk til dere alle for gode kommentarer!
Fra:Test, Snillfant@demonisk.com
Tidspunkt:2008-04-14 22:07
Vel \"Borgeren\", jeg prøver å endre mitt navn fra Snillfant til \"Test\" i navnefeltet. Det går fint, fordi teksten er ikke \"låst\" her. Men når du svarer på kommentarer så blir det låst til det nicket du har valgt i bloggen.

Prøv å endre ditt navn til Borgeren for eksempel.
Fra:Anonym
Tidspunkt:2008-04-15 19:24
Hmm? Jeg klarte å endre navnet mitt. Men å endre nicket var verre. Nå fikk jeg opp ingenting i navnefeltet. Skal bli gøy å se resultatet av dette ;-)
Fra:Deara
Tidspunkt:2008-04-14 22:25
Borgeren :) - Det er litt friere å bruke språket idag - enn hva din Lærerinne RR kanskje lærte deg i sin tid. Tilog med sjangrene flyter i alle retninger nå.

Blogg ligger etter min mening nokså nært en muntlig språkpraksis, da ser jeg bort fra når det postes mer prosalitterært.

Blogg har ikke så mange formelle regler, det synes jeg er frigjørende, språket skapes her og nå. OK - noen vil ergre seg over ditt eller datt - men det ER viktigere at nytt språk skapes.

Ingenting er så viktig som å skape et språk vi kan snakke sammen på.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-04-15 19:31
Friere å bruke språket i dag? Hvem har bestemt det?

Men greit nok at folk bruker språket friere. Jeg tror man kan finne f.eks. mange ufullstendige setninger i min egen blogg. Men rene skrivefeil, er og blir slurv, uansett hvor fri man vil være.

Og jeg ser heller intet poeng i å skape et skape et nytt språk. Jeg synes det gode gamle språket var godt nok. Selvsagt utvikler vi det, alle sammen. Men ikke har jeg ambisjoner om å lage noen språklig revolusjon hver gang jeg skriver noe.

Og selvsagt er det lov å skrive feil. Men har du feil i overskriften, så ikke forvent besøk fra hysteriske flisespikkere som meg ;-)

PS: Og nå ser det ut som jeg kan kommentere under navnet \"Borgeren\" i stedet for \"Anynom\" :-)

Ingen kommentarer: