Egertorget, Oslo sentrum, fredag ettermiddag, 13/6-2008. Et sted for gatemusikanter. Så også da. En mann og en jente. Men det var liksom noe som ikke stemte med den jenta.
Hva var det jeg reagerte på?
- At hun ikke var særlig flink? Det er selvsagt begrenset hva man kan forvente av slike barn. Men det virket som om hun rett og slett ikke kunne synge det hun prøvde å synge.
- At hun virket redd? Kanskje bare nervøs?
- At det virket som om hun frøs? Nå, ja, et sted må man jo holde den andre hånden. Og det hender da ofte jeg putter hånde i lomma i mangel på noe bedre alternativ.
- Tilsynelatende ingen kommunikasjon mellom jente og fyren? Kan være at de begge konsentrerte seg om det de skulle?
Men uansett fikk jeg inntrykk av ei lita jenta totalt uten inspirasjon. Som om noen har funnet ut at en liten jente selger bedre enn bare en noe eldre enslig fyr. Og da forestillingen var over, kom det et par bort til denne fyren. Og det var liksom noe med det de gjorde og snakket om etterpå
Nå er det alltids mulig at jeg, kongen av fordommer, overreagerer en smule. Kanskje det var moren som på bildet til høyre fikk tilbake mobiltelefonen sin. Bestefar ville jo gjerne ha mulighet til å ringe hvis barnebarnet ville tilbake til mamma? Og kanskje den lille jenta hadde mast om å få lov til å bli å synge, i det minste én gang?
Uansett: denne fyren satt og ikke sang og spilte for moro skyld. Han gjorde det for penger. Og for hjelpe til med det, hadde han med en liten jente.
Kort sagt: barnearbeid! 
8 originale kommentarer:Fra: | carpe50, moegles@msn.com |
Tidspunkt: | 2008-06-16 11:21 |
det er så mye rart som skjer i byen vår at jeg ikke greier å engasjere meg, men hadde jeg vært der hadde jeg sikkert vært enig med deg; dette var ikke bra! |
Fra: | Borgeren |
Tidspunkt: | 2008-06-16 11:26 |
Hver gang jeg har tendenser til dårlig samvittighet over alt jeg burde gjort,men ikke gjør, tenker jeg på noe Håkon Wium Lie en gang sa: - Man må prioritere sine frustrasjoner! |
Fra: | Borgeren |
Tidspunkt: | 2008-06-17 08:14 |
En gang var det faktisk utenkelig at barn kunne vokse opp i Norge uten skikkelig skolegang. Hva skjedde? |
Fra: | logite, gi-ter@online.no |
Tidspunkt: | 2008-06-17 08:23 |
Der var jeg også (dagen før deg)og fikk samme ubehagelige følelse. Ser av dine bilder at hun denne dagen hadde mer klær, dagen før frøs hun noe fryktelig... |
Fra: | Borgeren |
Tidspunkt: | 2008-06-18 18:18 |
Og alle går vi forbi og ingen gjør og ingen bryr seg? Kanskje det er en liten engel sendt av Gud for å teste oss? Vel, da blir jeg ikke ensom i Helvete :-( |
Fra: | arthur_park, arthur_wikan@hotmail.com |
Tidspunkt: | 2008-06-17 08:24 |
Det har skjedd en gang, at barnevernet har hentet barn av gatesangere på Karl Johan. De har visstnok tapt på alle punkter. Barnevernet, altså. Man skiller, andre steder i verden mellom child labour og child work. Jeg mener det ene er når våre barn klipper gress hos naboen for penger - og det andre er når barn i 3. verden arbeider 14 timer om dagen for å sy fotballer. (Hva er alternativet for barna som syr fotballer? At familien ikke spiser?) Det er ikke enkelt, men munnspill på Karl Johan er langt fra barnearbeid. det er å være med pappa på jobb. Jeg er enig i at hun ikke er flink. |
Fra: | Borgeren |
Tidspunkt: | 2008-06-18 18:23 |
> Det har skjedd en gang, at > barnevernet har hentet barn > av gatesangere på Karl Johan. Det demrer! Jeg har visst lest om noe slikt en gang. > De har visstnok tapt på alle punkter. > Barnevernet, altså. Så i Norge kan man gjøre hva man vil med barna? Hva er da poenget med noe barnevern? > Man skiller, andre steder i verden mellom > child labour og child work. Jeg mener det > ene er når våre barn klipper gress hos > naboen for penger - Men hvis de må gjøre det 8 timer hver dag i stedet for å gå på skole? > og det andre er når barn i 3. verden > arbeider 14 timer om dagen for å sy > fotballer. > > (Hva er alternativet for barna som syr > fotballer? At familien ikke spiser?) Kynisk sett har du nok rett i det. Men i Norge har vi vel regler som sier at barn som ikke får mat og ikke kommer seg på skole, skal tas fra foreldrene slik at barna får seg mat og kommer på skole. Men når noen tar med seg barn inn i landet, hvilke regler gjelder da? > Det er ikke enkelt, men munnspill på Karl > Johan er langt fra barnearbeid. det er å > være med pappa på jobb. Et par ganger, ja. Men det er jo ting som tyder på at hun har det som fulltidsjobb. Og jeg tviler på om det virkelig er faren hennes. > Jeg er enig i at hun ikke er flink. Kanskje poenget er å få folk til å synes synd på henne? |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar