Jeg kjørte fremover, svingte til siden og stoppet. Jeg må innrømme at jeg ble sittende matt noen sekunder. Det hele var så uvirkelig. Men jeg fikk summet meg, satte på varsellysene og gikk frem. Dermed ble jeg det som ofte omtales som førstemann på ulykkesstedet.
Sjåføren var tilsynelatende uskadet, og begynte å gå ut av bilen. Han virket litt i ørska. Jeg spurte om han hadde smerter. Han benektet det.
- Vondt i hodet? - Nei!Noen av kameratene hans hadde kommet til, og jeg følte meg overflødig. Jeg spurte om de ville ha navn og adresse i tilfelle jeg trengtes som vitne. Nei, heller ikke det. Men det var i orden at jeg tok noen bilder. Her det som best viser hvor kraftig smell det var snakk om:
- Vondt i nakken? - Nei!
Litt dårlige lysforhold:
Sjåføren stod og ringte da jeg kjørte derfra. Det virket som om det meste var under kontroll. Men på veien videre kom ettertankene:
- Som førstemann på ulykkesstedet, var jeg ikke spesielt forberedt på dette. I fantasien ser jeg for meg scenarioer jeg ikke en gang orker å beskrive. Hvordan ville jeg ha taklet det?
- Imponerende hvordan denne lille bilen klarte ulykken. Selv med en slik slik kraftig kollisjon, var kupéen helt uskadd!
- Kollisjoner hvor bare deler av fronten tar av, er visst noe av de verste. Og legg merke til at deler av bilen forsvant inn under det fyren kjørte på! Ja, jeg er imponert!
- Jeg kan ikke huske at jeg hørte noe av selve kollisjonen. Men på det tidspunktet var jeg kanskje 50 meter unna. Og jeg hadde vel på radioen? Men likevel! Kanskje dette hadde noe å gjøre med konstruksjonen av bilen? Panser og motorrom tar av for det verste, og dermed dempes både skader og lyd?
- Hadde jeg vært noen sekunder tidligere ute, ville det vært bilen min han kjørte inn i.
- Ulykkesbilen må nok vrakes. Men alt i alt tror jeg sjåføren var heldig. En litt lavere bil, og han kunne bare ikke ha overlevd. Litt kraftigere sladd på bilen, og han ville fått all kraften inn fra siden.
- Ikke bare var han heldig! Litt lenger fremme var det mange mennesker samlet utenfor et Sikh-tempel. Hva hvis hadde fortsatt rett fremover?
Og det stemmer med hvordan jeg oppfattet ulykken. Fyren gasset på helt til det smalt. Kanskje han tok feil av brems og gass? (Det var ikke gamle fyren.) Kanskje noe låste seg? Ikke utenkelig at han meget kaldblodig svingte til høyre for å unngå å kjøre ned folka lenger fremme. Hvis det stemmer, varvar jeg vitne til en meget heroisk handling.
PS: Egentlig er det galt å si at jeg var førstemann på ulykkesstedet. Jeg var nummer to. Ulykkessjåføren kom utvilsomt først!

3 originale kommentarer:
2008-01-14 10:23: original, http://www.vgb.no/27257/perma/280199.
2008-09-29 13:05: kopiert.
Fra: mairmog_8, magniren@hotmail.com Tidspunkt: 2008-01-14 10:38 Uff, enda bra det gikk såpass godt, tross alt. At \"bare\" en bil ble skadd... Men jeg skjønner godt at du hadde høy puls og at tankene på hva du skulle ha gjort hvis det hadde vært personskader inne i bildet dukket opp....
Fra: Esarmika Tidspunkt: 2008-01-14 10:39 Som føstemann på ulykkesstedet får man plutselig et stort ansvar, som man i de aller fleste tilfeller ikke er forberedt på.
Nå gikk det jo bra denne gang, men alt kunne gått så veldig mye verre. Hva gjør man da, hvis man kommer utfor en større ulykke?
Jeg er selv med i Røde Kors, og har lært mye om dette. Er med i hjelpekorpset, og selv om jeg har gått nok kurs til at jeg skal kunne det og vite hva jeg gjøre, så føler jeg ikke at jeg kan nok til å gjøre alt riktig...
Det er altfor mange som ikke tenker over at dette faktisk kan hende alle, og som dermed heller ikke er interessert i å lære noe om det Noe som selvfølgelig er dumt - når du trenger det...
Synes det er bra at du skriver om dette, og dermed kanskje noen flere får øynene opp for at det faktisk kan skje alle...
Esarmika
Fra: Anonym Tidspunkt: 2008-01-15 08:06 Gode poenger! Takk!
Rent kynisk kan man kanskje si at en selv vil jo aldri få nytte av førstehjelpskurs?
Og hvor mye husker jeg av det jeg lærte på teorikurset da jeg tok lappen? Lite!
Litt skremmende at hvert annet år krever staten at bilen min blir sjekket. Men hva jeg selv kan som sjåfør, er det ingen som bryr seg om!?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar