onsdag 12. november 2008

Nidarosdomen, en ganske så skuffende opplevelse

Var i Trondhjem og måtte selvsagt stikke bortom Nidarosdomen. Jeg ble slettes ikke imponert! Faktisk skuffet! Jeg hadde liksom forventet litt mer.

Fra innsiden var det en relativt grei bygning. Litt upraktisk, kanskje? Men stort var det. Verre var det at hvis man tok frem kamera. Da kom kristenburkaer med  fy, fy, og slikt fikk vi  slettes ikke lov til! Hvorfor ikke? Var det for å tjene penger på postkort i stedet? Noen burde kanskje minne de folka om gode gamle Matteus 6,24, det som handler om Gud og mammon?

Uansett måtte jeg selvsagt i skjul fotografere noe. For ikke vil jeg opp til den kjedelige himmelen, bare så det er sagt! Og glassmalerier alltid er herlige når sola skinner. Men det er kun fra innsiden. Til høyre et bevis på at jeg gav totalt blaffen i fotoforbudet.

Utsiden var derimot en stor skuffelse. Forfallet var ganske så tydelig:
 

 
Foran så det ut som en byggeplass:
 

 
For å få med hele bygget, måtte jeg ta mange bilder som jeg senere sydde sammen til ett:
 

 
Bygget til venstre var rett og slett stygt. Og det passert i hvert fall rett foran en slik kirke:
 

 
Her fra en litt annen vinkel:
 

 
Plaketten er i seg selv bevis på at bygget faktisk er stygt. For i Norge er det jo slik at jo mer jævlig en bygning er, dess større garanti er det  for at den får en pris:
 


På den annen side: hva annet kan man forvente at sted hvor innbyggerne frivillig bruker et nynorsk navn på byen sin? :-(

2008-08-07 19:24: original, http://www.vgb.no/27257/perma/349277.
2008-09-29 13:05: kopiert.
3 originale kommentarer:
Fra:deathdealer, death1dealer@gmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 21:14
Huff da. Her var det mye å ta tak i. Nidarosdomen er vel fin i seg selv. Det er ikke dens skyld at samfunnet ikke gidder å bruke penger på å holde den ved like.

Og tror du virkelig at trondhjemmerne selv har valgt å kalle byen sin for Trondheim? Det er ikke bare et resultat av byråkratisk språk- og distriktspolitikk fra 1960-tallet?

Fra:Artemisia, artemisia_60@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 23:45
jada, her var det mye negativt. jeg bor i Trondheim og synes kirke er fin. Fotoforudet handler om at hvis den gamle kirka skal bli utsatt for kraftig blitslys i tide og utide av alle

Byggeplassen utenfor- er ikke byggeplass, men rinnging fordi dete r Olavsfestival nå, og en del som foregår der ute på plassen av kulturelel aktiviteter.

Ang bynavnet :Trond kommer fra Trønder- og Trondheim er/ hovedstaden/hjemmet/heimen for trønderne.

Det er naturligere for trøndere flest å si heim, enn hjem.

Tilbygget er kanskje ikke det peneste, samtidig er det ganske nøytralt som et turistkontor til kirka, så det tar ikke så mye fokus bort far kirka. Det er nå min mening, da.

Fra:x-Borgeren, rhj@c2i.net
Tidspunkt:2008-08-08 06:51
Beklager! Borgeren kommer ikke lenger inn på bloggen sin.

Kommentarerne blir derfor ikke fulgt opp :-(

Utrolig hvor komplisert en skiltpære kan være?

Blogget i går om en pære til skiltbelysningen bak på bilen min. Kom litt lengre i dag.

Skremmende hvor dårlig materiale som er brukt til plata som holder alt på plass. Den knakk! Heldigvis ikke verre enn at jeg fiksa det senere med litt gaffatape.



Og her er holderen til  pæra:
 


Og hvordan fikk jeg løs pæra? Tok på meg gummihansker, og prøvde å skru og lirke litt. Og endelig fikk jeg den løs rett og slett ved å dra.



Tur til Shell på Grorud. Søt og hyggelig pike bak disken der. Søt og hyggelig pris for ny pære.Kun kr.15,- og dermed en ny tur ut i garasjen:


 
Hurra! Nok en gang har jeg fått bekreftet at jeg er en mann! Jeg klarte å fikse noe på bilen selv!

PS: Det sure er at dette er lys jeg ikke har noen fordeler av:

  • Strøm blir tappet fra batteriet og dermed øker bensinforbruket.
  • Andre kan lettere se hvem jeg er.
Det siste kan koste meg dyrt hvis jeg blir nødt for å flykte fra et eller annet åsted? :-(
2008-08-07 18:43: original, http://www.vgb.no/27257/perma/349261.
2008-09-29 13:05: kopiert.
3 originale kommentarer:
Fra:Redneck, nordlandstr@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 18:51
Hyundai? :o) De \"brenner\" opp pæreholderen ofte. Kan være glad du fikk ut pæra.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 19:03
Jøss? Kan det forklare hvorfor plata brakk? Den var rett og slett blitt varmet opp litt for mye, litt for ofte?

Og, sukk, slik oppvarming vil da koste ende mer bensin :-(
Fra:Redneck, nordlandstr@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 19:05
Å bytte skiltpærer skal være en easy gig, men når pærene smelter sammen med sprø plastholdere blir det plutselig noe helt annet! Men men..vi har jo et verksted til disposisjon. Enda verre når man ligger på kne i findressen ute på grusen rundt huset :O) Med kink i nakken og sløve skrujern!

Dobbelt blogganmeldelse, MarocJenta og AntiJihad Norge, to forskjellige blogger, begge bør leses

Et sitat som Voltaire visstnok aldri sa, men som tilegnes ham:

- Jeg er uenig i Deres meninger, men jeg vil inntil døden forsvare Deres rett til å hevde dem.
Selv synes jeg dette er for tamt. De færreste har problemer med å godta ytringer de er uenige i. Men hva med meninger de avskyr, og som de er redde for? Ikke bare bør man tillate slike meninger, men man burde man ikke lese dem, studere dem og kanskje besvare dem?
  • For hvis det virkelige er feil det man leser, bør man finne og eksponere disse?
  • Og skulle man selv ha feil, er vel dette den eneste måte å finne ut av det?
Så herved to blogger jeg vil anbefale. Dvs. jeg har allerede anbefalt dem begge uten særlig hell. Folk vil liksom ikke lese noe som kanskje kan rokke med deres allerede fastlåste meninger. Trist!
 
En fyr jeg snakket med, hevdet at Islam var fredens religion.
 - Hvordan vet du det, spurte jeg?
Jo, ham hadde visst hørt det nevnt i et eller annet TV-program. Han hadde ikke lest noe om Islam. Jeg prøvde forgjeves å overtale ham til å i det minste å prøve å lese koranen. Nyttet ikke! Han var at typen som foretrakk å se på TV uten å utfordre egne fordommer.
 
Man får da håpe at blogglesere har et litt mer åpent sinn. Så herved en kort beskrivelse av begge disse to bloggene.
 


MarocJenta, RSS

Godt skrevet med mye selvironi. Forfatteren er anonym, hvilket gjør at hun på en forfriskende måte kan skildre et liv som ellers ville vært skjult for de fleste av oss. Det at hun har en rødmønstret bakgrunn på bloggen, gjør det litt vanskelig å lese tekstene hennes. Av og til er det kanskje også litt vanskelig å skille mellom det seriøse og det ironiske. (Dette er vel et tegn på god ironi?) Men når hun virkelig vil være alvorlig, er det ingen tvil om det. Les bare om hvordan hun beskriver en diskriminerende nabo.

At hun kommer med positive kommentarer til min egen blogg, gjør selvsagt at jeg er svak for jenta. I så måte er jeg kanskje litt inhabil?

Uansett er det utvilsomt flere enn meg som følger henne. Hun får imponerende mange kommentarer. Så mange at jeg har vansker med å følge med på dem alle.

PS: At hun har tre skrivefeil i tittelen sin er vel mest et tegn på generelle norske skriveferdigheter. Ikke har jeg tenkt å bruke det mot henne!



AntiJihad Norge,  RSS

Forfatteren er en anonym norsk mann. (Selv om jeg tror jeg vet hvem han er, hvilket ikke er så vanskelig å finne ut av?) Språket er godt, og underholdende på en litt spesiell måte. Hans fanatiske holdning er ofte litt slitsomt. Og jeg klarer ikke helt å få hans bilde av islam til å stemme overens med de muslimer jeg kjenner.

Men fyren har peiling! Jeg har så langt bare klart å finne én konkret feil i det han skriver. (En liten glipp om hvem som var fransk president på et gitt tidspunkt.)

Det som kanskje er meste skremmende med å lese denne bloggen, er at han kommer med nyheter jeg stort sett aldri leser i norsk presse. Ofte kommer han også med tilleggsopplysninger til det aviser skriver. Bare det i seg selv, er en god grunn til å lese denne bloggen!

Hvor mange det er som leser denne bloggen, vet jeg ikke. Men det virker som om antall kommentarer øker. For, ja, også han er åpen for at andre legger inn kommentarer.

PS: Det anbefales også å følge linker videre for bakgrunnsinformasjon.
 

  
Det som er trist med begge disse to bloggene, er at leserne som oftest er de som på forhånd er enige i det som skrives. Jeg skulle ønske leserne av den ene kunne lese den andre. Spesielt morsomt kunne det være hvis begge disse forfatterne kunne lese hverandres blogg?

PS: Når jeg skriver at jeg følger med på disse to, så betyr ikke det at jeg har lest alt de har skrevet  tidligere. Fyren bak AntiJihad Norge har rett og slett lagt ut for mye. Men jeg lover å lese alt som MarocJenta har skrevet hvis hun bare sørger for sort tekst på ren hvit bakgrunn. Når det gjelder bakgrunn på tekster, er jeg svært så negativ til et fargerikt fellesskap :-)

2008-08-06 18:23: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348926.
2008-09-29 13:05: kopiert.
18 originale kommentarer:
Fra:Deara, DearaDare@gmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 18:51
Krysslesning og komparasjon som gir innblikk i ulike likheter (holdt jeg på å si) - dette var en interessant vinkling, Borgeren.

Godt sett!

Fra:SissyFoss, SissyFoss@bluezone.no
Tidspunkt:2008-08-06 18:53
Blogganmeldelser er jo janjan sitt område, men det er flott at flere gjør det.

Fin innfallsvinkel til å reflektere over noen av de som er viktige på VGB. MarocJenta er for meg noe helt eget. Av og til tenker jeg at hun må være eldre der hun skriver ivei om de mest alvorlige ting i det ene sekundet for så å flørte med Pistolero i neste.

Han andre vil jeg nå starte med etter anbfaling fra deg allerede ikveld. Tommel og håper dette kommer på forsiden.

Fra:Linguna, blomst_me@yahoo.com
Tidspunkt:2008-08-06 21:26
Takk for innspill om ny blogg.. Jeg er litt stuck her på vgb jeg... ;)

Og man har da alltid godt av å få utfordret sine meninger! :)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 18:20
\"Stuck her på vgb\"? Hmm, jeg husker en tegning/foto av Khomeini med undertekst om at farlig er de mennnesker som kun har lest én bok.

Kanskje man kunne si noe slikt om leserne av kun VG-bloggen? ;-)
Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 21:57
haha :D

måtte bare tomles..

kommer tilbake for å kommentere imorgen..

nå er det leggetid..

og ja. jeg er fullt klar over at jeg har skriveleifer i overskriften min..men tre???

som sagt.. i\'ll be back..

;)

Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 09:00
Okey. nå er jeg tilbake.

La oss begynne med overskriften min..

Maroc`s kjærlighetsrede

jeg vet at jeg ikke kan bruke dette tegnet : `, før s`n.

altså det måtte vel ha blitt noe sånt;

Marocs kjærlighetsrede.

men tror jeg har blitt for amerikanisert =/

hvilke andre feil? kjærlighetsredet?

maroc sitt kjærlighetsrede(t)

det skal vel ikke være en t på slutten?

nå har jeg forresten tatt hvit bakgrunn, og svart tekst. jeg lar meg sjelden kommandere, men kanskje det er andre der ute som ikke klarer å lese teksten. jeg har selv ikke hatt noen problemer med det. designet virker litt rart nå.. så kaldt. men det får være. jeg er forresten i gang med å lage en egen \"dott com\"-hjemmeside..eller, har fått noen til å gjøre det for meg. var noe snakk om at det kanskje ikke fungerte å skrive med norske bokstaver (æ,ø,å bla bla), så kanskje jeg må begynne å skrive på engelsk?

jeg liker å høre at det er noen som er svake for meg. i\'ve got the power! eller noe sånt.. flott at mitt arbeid settes pris på. men jeg vet også at det er folk der ute som ikke tåler meg..

og det er flott det og

:DD
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 18:33
> Okey. nå er jeg tilbake.

Jeg også :-)

> La oss begynne med overskriften min.
>
> Maroc`s kjærlighetsrede
>
> jeg vet at jeg ikke kan bruke dette tegnet : > `, før s`n.

Stemmer! Genitivapostrof er kun lovlig for ord som slutter på \'s\', muligens også hvis uttalen slutter på noe som ligner på \'s\', muligens også for forkortelser?! (Det slo meg plutselig at jeg er ingen ekspert!)

> altså det måtte vel ha blitt noe sånt;
>
> Marocs kjærlighetsrede.

Stemmer! 100% korrekt, tror jeg.

> men tror jeg har blitt for amerikanisert =/

Den genitivapostrofen sniker seg inn og forgifter språket vårt ;-(

> hvilke andre feil? kjærlighetsredet?

Du brukte stor forbokstav. Dette var vel intet egennavn?

> maroc sitt kjærlighetsrede(t)

Uff, nei! Da begynner det å ligne nynorsk. &Aelig;sj-a-meg!

> det skal vel ikke være en t på slutten?

Nei! Den siste feilen var vinkelen på genitivapostrofen. Det finnes sikkert typografiske navn på hva du brukte og hva som skulle vært brukt ... hvis det hadde vært lovlig. Men enkelt og forståelig: opp mot høyre, ikke opp mot venstre!

> nå har jeg forresten tatt hvit bakgrunn, og
> svart tekst.

Flink jente! Og det ble mer lestbart, synes nå jeg. Men fortsatt er det ikke \'sort tekst på ren hvit bakgrunn\' slik jeg så fromt ønsket!?

> .. jeg lar meg sjelden kommandere, men
> kanskje det er andre der ute som ikke klarer
> å lese teksten. jeg har selv ikke hatt noen
> problemer med det.

Man klarer å lese det. Men man leser det bedre med sort på hvitt. Godt mulig lesehastigheten øker på den måten, dvs. akkurat slik som store forbokstaver i setninger hjelper leseren med å dele opp teksten. (Fy, der sviket du nå!)

> designet virker litt rart nå.. så kaldt.

Enig, dessverre! Brukervennlighet er ofte på kollisjon med design.

> men det får være. jeg er forresten i gang
> med å lage en egen \"dott
> com\"-hjemmeside..eller,
> har fått noen til å gjøre det for meg.

Lykke til! Jeg kritiserer gjerne det også :-)

Kanskje jeg også hjelper til hvis problemer?

> var noe snakk om at det kanskje ikke
> fungerte å skrive med norske bokstaver
> (æ,ø,å bla bla), så kanskje jeg må begynne å
> skrive på engelsk?

Norske bokstaver i domenenavn, tror jeg fortsatt er et problem. Norske bokstaver i tekster, skal gå greit hvis man bare vet å lage riktige sider. Et tips: la dem være validerbare!

> jeg liker å høre at det er noen som er
> svake for meg. i\'ve got the power! eller
> noe sånt..

Det svake kjønn er det sterke kjønn grunnet det sterke kjønnets svakhet for det svake kjønn!? ;-)

> flott at mitt arbeid settes pris på. men jeg
> vet også at det er folk der ute som ikke
> tåler meg..

Forhåpentligvis er det er problem som kun gjelder de folka?
Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 09:05
og skrivefeiler i overskriften, har vel kanskje ikke SÅ mye å si? spesielt når jeg er klar over det..

særegent, kanskje..

thihi..
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 18:35
Delvis enig! Det er f.eks. intet krav om at overskrifter skal være fullstendige setninger. Og det er lov med kunstnerisk frihet.

Og, når jeg tenker meg om, det er ingen lov mot skrivefeil? ;-)
Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 09:08
ang AntiJihad :

jeg har tidligere lest bloggen, kanskje kommentert også (husker ikke), men jeg føler ikke jeg vil bruke tid på å \"omvende\" en som allerede VET hvor han står. en som nekter å gå ett skritt til høyre, til tross for at han kanskje kan ha nytte av det..

tro meg. det er slitsomt. jeg vet hva jeg snakker om.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 18:50
Full forståelse! Og ja, jeg vet inderlig godt hvor håpløst det er å prøve å omvende andre! Men det var heller ikke det jeg tenkte på.

Det jeg hadde håpet på, var at dere begge kunne lære litt ved å lese den andre bloggen. I stedet for å omvende den andre, hvorfor ikke selv åpne for muligheten for en selv kan bli omvendt? Eller i det minste få et litt mer nyansert syn på diverse ting?

Og, selvsagt, hvis dere finner konkrete feil, så hvorfor ikke påpeke det? Og det kan man gjøre uten å bytte mening om noe som helst!

Og, nei, hensikten med slike kommentarer er heller ikke å omvende den andre bloggeren. Men hva med alle de som ikke har fullt så god peiling? Dvs. de som muligens er litt forvirret og som faktisk kan bli påvirket av slike kommentarer? Ja, kanskje en som nettopp meg selv!? ;-)
Fra:Anders, nalleballepus@yahoo.com
Tidspunkt:2008-08-07 19:05
Når du oppfordrer noen til å lese Anti-Jihad Norge, kan du ikke være god i hodet. De er sprø.

Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-07 19:27
skumleste gjennom kommentarene dine..i\'ll be back again... hehe ;)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 19:43
Ingen hast!

Det finnes raske kommentarer og det finnes gode kommentarer.

Selv foretrekker jeg de siste ;-)
Fra:x-Borgeren, rhj@c2i.net
Tidspunkt:2008-08-08 06:52
Beklager! Borgeren kommer ikke lenger inn på bloggen sin.

Kommentarerne blir derfor ikke fulgt opp :-(

Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-08 08:09
det var synd da.. så jeg trenger ikke å kommentere?

Fra:Lille_Tiger, tigerpus@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-18 15:19
Hmmm... godt skrevet og godt sett. Har trofast fulgt maroc, så nå skal jeg ta meg en titt på den andre også :) Tommel.

Fra:Peter Late, peter@nomail.no
Tidspunkt:2008-10-18 17:14
Hater blogger som inneholder religiøse og politiske dommedagsprofetier. Ønsker jeg å vite noe om fremtiden, da ringer jeg heller en spåkone... det er jo så populært for tiden. ;)

Å skifte en pære for skiltlyset på bilen kan da vel ikke være så vanskelig?

Bilen på EU-kontroll:

1.2.3  Forskjell i bremsekraft 50% av høyeste verdi. (2)
4.9  Skiltlys - feil funksjon: venstre side (1)
Har bestilt time på verksted for å fikse den første feilen. (Uansett er det på tide med et oljeskift snart.) Men det å skifte en pære burde jeg da klare selv?

Frem med skrutrekker! Til høyre det jeg klarte å fiske ut. Men jeg klarer ikke å få ut pære fra den holderen. Er dette noe som kanskje skal sitte sammen? Det ser nesten slik ut.

Og hvor får jeg kjøpt noe slikt? Nærmeste bensinstasjon? BilTema? Eller noe som må spesialimporteres fra Kora? :-)

PS1: Ja, det er snakk om en koreansk bil. Hyundai Elantra XD, 2002-modell.

PS2: Tro om jeg noengang vil lære å stave Hyundai uten først å sjekke hvordan det skrives?
2008-08-06 16:18: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348893.
2008-09-29 13:05: kopiert.
9 originale kommentarer:
Fra:Tyaces, tyaces@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 16:26
Bilen er laget slik at pærene skal skiftes av fagmann sikkert. De nye bilene er slik :)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 17:36
Ikke utenkelig at du har rett. Jeg må ta i bruk litt gaffateip for å fikse noe som brakk løs underveis. Heldigvis på et sted som ikke er synlig ;-)
Fra:Anne Sofie, annesofie_b@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 16:27
Bildet ditt er så uklart. Pæren skal du klare å koble av sokkelen, men ikke alltid du får ut begge i samme slengen på alle biler..

Regner med Biltema, Mekonomen, Høystad etc. har slike ting, de kan også sjekke hvilken del som skal sitte der i forhold til registreringsnummer på bil.
Det kan du også gjøre selv på mekonomen.no.
Da får du et delenummer.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 17:47
Jo, da, jeg prøvde http://mekonomen.no/

Fant frem til delenummer. Klikker på \"Glødelampe skiltlys\" og får opp \"Glødelampe parklys\". Intet bilde! Men artikkelnummeret var 22-2825, uten at jeg helt hvilken nytte jeg har av det!? Uansett bestiller jeg intet uten at jeg ser hva det er jeg har!

Men ellers takk for tipset ;-)
Fra:Anne Sofie, annesofie_b@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 16:28
#1
Ikke når bilen er så gammel som 02-mod, men det kan selvsagt skje.
Men ikke et skiltlys, det nekter jeg å tro.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 17:47
Husk at bileierne er blitt dummere med tiden :-)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 19:06
Hva mener du forresten med \"gammel som 02-mod\"!?

Du er da minst tre ganger så gammel, bare så det er sagt.

Hilsen en meget fornærmet bileier ;-)
Fra:Gezprila, larsingar@axedo.no
Tidspunkt:2008-08-07 08:22
Ser ut som du enten skal dra pæra rett ut (opp av holderen) eller at du skal dytte pæra ned for så å vri noen grader til en av sidene, og dermed løsner pæra.

Hvis sistnevnte er måten så skal du merke at du kan dytte pæra ned noen mm.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-07 11:03
Stemmer! Takk for tipset! Jeg fikk løsnet pæra ved å dra rett ut. Men kanskje jeg gjorde litt vrikking og dytting først?

De kvalmende olympiske leker i Kina

Sitter  og hører på nyhetene om dopingjuks i Russland før de olympiske leker i Kina. Ikke ett ord om det aller største jukset.

Da Kina søkte om å få dette arrangementet, kom de med mange fagre løfter. Men de visste så inderlig godt at IOC aldri ville gjøre noe som helst for å sørge for at løftene ble oppfyllt. Altså har kineserne gitt toalt faen i disse løftene. IOC har selvsagt aldri vurdert noe à la:

- Beklager! Dere oppfyllte ikke løftene. Altså blir det ingen olympiske leker i 2008.
Flere enn meg som totalt har mistet lysten på å følge dette arrangementet?

PS1: En liten trøst er 9-årsregelen i forbindelse med OL. Hver gang et diktatur arrangerer de olympiske sommerlekene, kollapser regimet etter 9 år:
 Land Arangement 9 år senere
 Tysland  Berlin, 1936  1945: Slutt på det tusenårsriket
 Sovjetunionen  Moskva 1980  1989: Så gikk den unionen i oppløsning
 Kina  Bejing 2008  2017: Kollaps og total kaos :-)
Selv tviler jeg på om de vil ta fullt så lang tid denne gang!

PS2: Noen vil kanskje også ta med Los Angeles i 1984. Hva skjedde ni år senere? Jo i 1993 var det slutt på et 12 års regime med republikanske presidenter i USA.
2008-08-06 09:15: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348794.
2008-09-29 13:05: kopiert.
13 originale kommentarer:
Fra:SissyFoss, SissyFoss@bluezone.no
Tidspunkt:2008-08-06 09:22
Det at de arrangerer OL er et tegn på at de vil ha tilknytning så jeg tenker at din refleksjon av diktaturers fall nok stemmer.
OG
Ja, jeg har mista lysten til å se på OL.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 09:38
Men det kan være en fordel å følge TV-programmet? Så vet man når det er masse ledige plasser på diverse utesteder her og der? ;-)
Fra:Diva, divaandrea@live.no
Tidspunkt:2008-08-06 09:25
Tommel!
Kommer ikke til å se et eneste minutt av OL!! Har viktigere ting å gjøre...slik som å vaske gulv og vinduer f.eks...male bilder eller gjøre andre ting...:))
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 09:39
Hmm? Hva med alle damene som er drit lei sport og i hvert fall ikke vil følge med på OL?

Og mange av dem har sikkert et vrak av en lettere overvektig samboer eller ektefelle som bare ligger på sofaen de neste ukene?

Hmm, kanskje jeg skulle legge ut telefonnummeret mitt? ;-)
Fra:Don Diego de La Vega, peder.aas@live.no
Tidspunkt:2008-08-06 09:32
Har diktaturet falt i Russland?
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 09:50
Russland har vel aldri arrangert noen olympiske leker?

Dessuten er det vel rent formelt byer som får tildelt lekene?!

Og det var vel ikke byen Los Angeles som var ansvarlige for lekene i 1984? (Forresten, den søknaden var meget spesiell. Var visst noen private som søkte. Men siden det var den eneste søknaden, så hadde vel ikke IOC særlig med valg?)
Fra:Don Diego de La Vega, peder.aas@live.no
Tidspunkt:2008-08-06 10:06
#3.1

New wrapping, same shit.

Fra:snurremegrundt, justliss@runbox.com
Tidspunkt:2008-08-06 10:07
Tankens ring skal legges til det olympiske symbol.
...å se OL er totalt uinteressant!

Fra:tante-sofie, loevetanna@gmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 10:15
Hehe...den sportsidioten av en ektemann som nevnes her kvittet jeg meg med for 12 år siden! :))
Har ikke angret en dag, og sporten driter jeg langt i!
Det som irriterer meg mest er at det finnes knapt en sportsfri TV-kanal under disse doping-lekene, men pytt pytt, man kan jo kose seg med bloggen mens det står på... :))))
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 11:38
Litt pussig det med sportsidoter?

Jo større sportsidiot de er, dess mindre sport bedriver de, men til gjengjeld er de større idioter?
Fra:ARGUS37, srb@roby.no
Tidspunkt:2008-08-06 10:25
Det er vel kanskje en tanke optimistisk å lansere en \"regel\" basert på 2 separate tilfeldigheter?

Kina har bestått en stund, vet du...
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 10:54
> ... kanskje en tanke optimistisk å lansere
> en \"regel\" basert på 2 separate tilfeldigheter?

Jo, kanskje. Dette er vel det man kan kalle ikke-signifakant materiale?

Men husk at dette er en regel med 100% treff, så langt :-)

> Kina har bestått en stund, vet du...

Stemmer! Og Kina vil nok ikke skli ut i sjøen. Men dagens regime er ikke spesielt gammelt. Man kan på mange måter si det kom et nytt regime etter Mao?

Men det skal godt gjøres for dagens korrupte regime å beholde makten i et samlet Kina spesielt lenge. Og når det regimet faller, er det vel også tvilsomt om noen klarer å holde hele Kina samlet?
Fra:Etienne, frode@nordmarken.no
Tidspunkt:2008-08-06 10:44

Så ikke og observerte denne bloggetråden her først, men jeg tror denne artikkelen her belyser dette nærmere:

Can The Olympics democratize China?

http://www.vgb.no/318...

Parkering forbudt på T-banesporet?

Tøyen T-banestasjon i Oslo. Ikke spesielt mange sitteplasser der, nei.
 

 
Morsomme skilt i den ene enden:
 

 
Ikke skjønner jeg hvordan de kan drive T-banen med:

All ferdsel på sporet forbudt
Men legg merke til det ekstra forbudsskiltet nede til venstre.Parkering forbudt? Nei, de har brukt et gjennomsiktig skilt med en mørk bakgrunn:
 

 
Det er et menneske inne i skiltet. Det visst bare ikke meningen at man skal kunne se det? :-)
2008-08-06 08:19: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348787.
2008-09-29 13:05: kopiert.
4 originale kommentarer:
Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 09:00
Du er observant! :) Mannen i skiltet er en neger..
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 09:09
Ah, takk!

Kanskje man skulle flytte det litt? Sette det over de få sitteplassene? Kanskje med litt tekst fra Sør-Afrika under: VIR GEBRUIK DEUR BLANKES!

... og så løpe veeeeldig fort :-)
Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-06 09:17
Det skiltet er litt rasistisk, når jeg tenker meg om..

ja, de kunne like så godt ha flyttet det over de få sitteplassene..\"White people only\". på tide med litt rosa parks tendenser.. Også kunne de ha et lignende skilt på T-banesporet.bare med en hvit mann denne gang. If you know whatay mean..
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 09:33
Hmm? eller hva med noe som faktisk kunne vært litt morsomt: I Saudi-Arabia har de jo skilt med \"Muslims only\" og \"Obligatory for non muslims\". Disse tekstene setter vi opp i Oslo, litt her og der!

Dette er sikkert diskriminerende, men på hvilken måte? ;-)

tirsdag 11. november 2008

Kanskje SV kunne definere hva de egentlig mener med rettferdighet?

Rettferdighet er et fint ord. Ingen kan vel være i mot rettferdighet? Men hva er egentlig rettferdighet?

Bakgrunnen er artikkelen om at SV vil ha dyrere strøm i byene. En artikkel vel verdt å studere, sitat for sitat:

#1: Det er urettferdig at folk i distriktene skal betale mer i nettleie enn andre.

  • Er det da samtidig rettferdig at folk i byene skal betale mer for husleie, parkering, eiendom, tyveriforsikring og alt annet som gjør at det koster mer å bo der enn på landet?
#2: SV mener viktig infrastruktur skal koste det samme over hele landet,
  • Så hvis jeg velger å bosette meg alene, på en øy langt uti fjorden, så kan jeg kreve nøyaktig like lave priser som de som bosetter seg sentralt?
#3: ... og da må folk i byene heller belage seg på å betale litt mer enn i dag, sier Lena Jensen, stortingsrepresentant for SV, til Nationen.
  • Er det ingen i SV som har tenkt muligheten for at folk på landet kan betale litt mindre enn i dag? Dvs. å rett og slett sette ned de offentlige avgiftene for enkelte grupper? Nei, de er selvsagt helt utenkelig! Koste, koste, koste!
#4: SV-politikeren sammenligner nettleien med telefon og frimerker, som koster det samme over hele landet. - Når vi klarer det på posten, hvorfor skulle vi ikke klare det samme med strøm, sier Jensen, som også mener lik pris bør lovfestes.
  • Tro om hun vet hvorfor det er lik pris på frimerker uansett strekning? Det er rett og slett fordi slikt koster det samme uansett strekning. Dvs. det koster litt mer i distriktene. Men det vil koste mer å differensiere takstene enn mulig inntjening. Slik er det stort sett også for telefon. Slik er det ikke for strøm. Det å bygge og vedlikeholde ledninger og strømforsyning, det koster! Og det koster mer jo lenger strekninger det er snakk om.
Selvsagt er det fullt mulig å lovbestemme at prisene skal være de samme lave over hele landet.Men hvorfor ikke la prisene være naturlige, på alt?
  • Bor du i byer, må du finne deg i å bo trangt, dyrt og med dårlige og kostbare parkeringsløsninger.
     
  • Bor du på landet, må du finne deg i å betale ekstra for strøm og transport.
Rettferdig? Urettferdig? Det mest rettferdige er vel at folk selv betaler for sine egne valg? :-)
2008-08-06 07:27: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348779.
2008-09-29 13:05: kopiert.
2 originale kommentarer:
Fra:Eirik Newth, eirik@newth.net
Tidspunkt:2008-08-06 09:02
Jepp, det er vanskelig å være uenig i dette. Eller om man vil: det er tydelig at det gamle bypartiet SV har et instendig ønske om å vinne neste valg... ;-)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 09:59
Jeg burde kanskje ha poengtert at jeg hadde \'lånt\' noen av argumentene fra nettopp Eirik Newth?

Men, selvsagt, genier tenker likt :-)

Jo, visst, finnes det troll!

Tur i Østmarka i går. To middelaldrende menn på mumle-og-førti år fant ut at de skulle ta seg en trimtur. De overlevde, men det var så vidt!

Det begynte bra. Opp til Marikollen og videre innover mot Losby. Men så ble det harde motbakker og kronglete terreng. Regn kom det også. Det å bruke joggesko i myrlendt terreng er uansett en temmelig sikker oppskrift på å få våte ben. Begge hadde vi egentlig mest lyst på å snu. Men siden vår mentale alder var omtrent en tiendedel av vår fysiske, så ville vi helst begge at det var den andre som skulle snu først. Altså gikk vi trassig videre, begge to. Urk!

Endelig kom vi frem til Losby. Kaffe og hamburger var nok til at vi berget livet der og da. Men så var det å gå tilbake. Han andre nevnte muligheten for at han kunne jo ringe kona og be henne hente oss. Det kunne jo være at jeg var sliten?

Men, nei, jeg var da ikke sliten! Selvsagt var det helt i orden for meg hvis han ville gi seg. Og da ville jeg være solidarisk nok til å sitte på. Men, dessverre, han andre var ikke så sliten at han ville ringe kona hvis det ikke var jeg som først insisterte.

Så da ble det til at vi begge begynte på veien tilbake. Vi hadde studert kartet og mente vi hadde funnet en litt mindre kronglete vei. Men selvsagt var vi begge så slitne at vi klarte å gå feil. Hjemturen ble betraktelige lenger enn planlagt. Heldigvis var det noen bær langsmed veien så vi slapp å innlede slåsskamp med etterfølgende kannibalisme for seierherren.

Og vi klarte da å komme oss tilbake. Attpåtil var vi begge i levende live, i det minste rent juridisk.

Var det verdt det? Ja! Jeg fikk blant annet tatt noen bilder av et troll:



Og visst var det et troll:

  • Dette var etter solnedgang. Kun de minste trollungene er ute mens sola er oppe. Og dette var ikke en liten trollunge.
  • Helt stille! Ja, det er bare troll som kan stå å stille så lenge.
At det kanskje så ut som en gammel mosegrodd trestubbe, er heller ikke så merkelige. Det er nettopp slik troll i den alderen pleier å oppføre seg! :-)
2008-08-05 19:35: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348657.
2008-09-29 13:05: kopiert.

Endelig en skapelsesteori som holder stikk: dum design!

Darwin var en glup fyr. Han kom bl.a. opp med en teori om menneskets opprinnelse: evolusjon med naturlig utvalg! En god teori, bevares. Men jeg er ikke helt tilfreds med den. Evolusjonen burde da for lengst ha klart å komme opp med en flue som på egen hånd klarer å finne veien ut av et halvåpent vindu?

Jehovas vitner har aldri godtatt Darwin og evolusjonsteorien hans. Istedet preiker de om en allmektig, vis og barmhjertig gud med navn Jehova som blant annet skapte alle mennesker. Men problemet er da hvordan en så allmektig, vis og barmhjertig gud samtidig kan være ansvarlig for de mildt sagt teite, dumme og plagsomme folka fra Jehovas vitner?

Noen kvasikristne har kommet opp med teorien om intelligent design. De prøver å prakke på oss en gud uten å nevne ordet gud. Kort sagt at alt ble skapt av en intelligent designer. Men den teorien forklarer ikke skapelsen av diverse politikere, sportskommentatorer på TV og svensker. For ikke å snakke om enkelte av mine litt vel merkelige naboer?

Altså på tide med en ny teori som forklarer det meste: dum design!

Kort sagt er vårt univers og livet på jorden skapt av en mer eller mindre allmektig skaper. Men den skaperen var ikke spesielt glup, han var rett og slett dum! Ja, for det var en han! Det er vel ingen rødstømper som vil insistere på en dum kvinnelig skaper?

Uansett om jeg virkelig tror på denne nye teorien, så liker jeg den. Hver gang noen folk oppfører seg dumt, så har jeg et mantra jeg kan trøste meg med: dum design, dum design, ekstremt dum design! :-)

2008-08-05 19:02: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348639.
2008-09-29 13:05: kopiert.
4 originale kommentarer:
Fra:mamma08, katrine.owe@gmail.com
Tidspunkt:2008-08-05 19:06
he he he, tror du er inne på noe der =D Jeg må nok revurdere min teori om at gud er ei jente ;p
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 07:30
Nei, Gud er ingen jente.

Djevelen er derimot utvilsomt hunkjønn ;->
Fra:Linguna, blomst_me@yahoo.com
Tidspunkt:2008-08-05 19:56
He he.. Høres ut som en grei forklaring. Bare pakk det inn i en artig historie, så får du nok gjennomslag for den ;)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 07:31
Kan ikke en grei forklaring være at denne skaperen rett og slett var for dum til å få en eller annen Moses til å skrive ned historien? ;-)

Hvorfor damer bør være veldig forsiktige med å bli avfotografert bakfra

En gammel ørkenvelsignelse i en lettere amatørmessig oversettelse:

- Måtte dine sønner bli flere enn fluer på en kamellort etter solens nedgang, måtte dine døtre bli færre enn vise ord fra en kvinnes munn, og måtte dine koner ha bredere bakstykker enn Nilens ved vårens flom!
Jeg kom til å tenke på dette i forbindelse med et bilde som en avis har hatt på nettforsiden i hele sommer. På dette bildet er det bl.a. to svært så yndige jenter. Begge er de søte, vakre og halvnakne. Kanskje ingen stor overraskelse at det er en mannlig nettredaktør i den avisa?

Begge jentene er det jeg vil kalle velproporsjonerte. Men den ene jenta gjorde en stor tabbe: hun lot seg avfotografere bakfra! Og siden hun kom i utkanten av bildet, og samtidig kanskje hevet litt på stjerten, så ble liksom den bakenden en smule stor. For det er et eller annet med kameraer og bakender på damer som gjør at man får en slik effekt. Kanskje et eller annet med overgangen fra tre til to dimensjoner? Volumet blir kanskje presset utover det flate bildet?

Så herved en advarsel til damer, både tynne og tykke, gamle som unge: dere må aldri, aldri, aldri la dere bli avfotografert bakfra! :-)

PS: Og, ja, jeg skal blogge senere om hvorfor menn ikke bør la seg avfotografere fra siden!
2008-08-05 18:15: original, http://www.vgb.no/27257/perma/348629.
2008-09-29 13:05: kopiert.
16 originale kommentarer:
Fra:Lapsus memoriae, tinetrollet@gmail.com
Tidspunkt:2008-08-05 18:25
En smule stor bakende er jo bare tøft å ha! Så det sååå.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:49
Greit nok at dama har en ende stor som en låvedør! Men hun bør i det minste klare å komme seg inn gjennom den døra? ;-)
Fra:Dag Eigil, drusnes@everyday.com
Tidspunkt:2008-08-05 18:29
Rumpa er da ikke såååå stor??? :-))
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:48
100% enig! Men det er bildet som får den til å virke stor ... mener nå jeg :-)
Fra:Rabiatix, reodorf@gmail.com
Tidspunkt:2008-08-05 18:31
I like big butts and I cannot lie.
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:49
Tja? Smaken er som baken! Dvs. delt og lukter ille!? ;-)
Fra:eiramy, eiramanu@yahoo.no
Tidspunkt:2008-08-05 18:31
Har da virkelig tilgode å kalle DEN størrelsen der STOR...
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:51
Vel? Akkurat slik den vinkelen ble, så er jo den ene skinka faktisk større enn hele magen!?

Men, igjen, det er fotoet som gjør det. Dama/jenta er utvilsomt fin :-)
Fra:btidag, btidag@bluezone.no
Tidspunkt:2008-08-05 18:39
hei der....

de fleste jenter.. er som mest sexy bakfra.... og det vet jentene....
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:50
Finnes det noen vinkler som gjør kvinner usexy?
Fra:btidag, btidag@bluezone.no
Tidspunkt:2008-08-05 18:53
#5b

som mest sexy, sa jeg....
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 19:00
Ok, jeg poenget!

Men jeg er litt uenig! Har du sett kvinnelige golfere etter et vellykket golfslag med driveren? Fra én bestemt vinkel er det visse strutteattributter som strutter mer enn slike strutteattributter pleier å strutte.

Oh, la, la ;-)
Fra:Dag Eigil, drusnes@everyday.com
Tidspunkt:2008-08-05 19:01
Det er jo godt å ha litt å klapse på, da... :-)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 07:33
Helt enig!

Men størrelsen bør vel ikke være såpass at man rekker over kun én rompeballe per dag? ;-)
Fra:Varmemeg, livlig3@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-05 19:16
Syns ikke rompa var noe stor i det hele tatt jeg. Så det. :-)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-06 07:34
Pussig nok setter jeg litt pris på å se at ingen var enige med meg :-)

Solformørkelse ved Mjøsas bredder

På vei nedover Gudbrandsdalen i går. Da jeg hadde passert Lillehammer, var det visse kroppslige behov som gjorde seg gjeldende. Da passet det utmerket å ta en pause rett før Mjøsbroa. Det var jo solformørkelse på gang. Dette måtte jeg jo ta bilder av, selv om det var ganske så overskyet!

Første forsøk var med et hull i et papir for å se hva slags bilde man fikk av sola på et annet papir.
   

 
Ikke det mest vellykkede bilder. Man kan skimte at det er en formørkelse, men det er også alt:
 

 
Nytt forsøk med papir på bakken i skyggen av noen busker:


 
Litt bedre, men fortsatt ikke det bildet jeg var på jakt etter.
 

  
Det jeg heller skulle fotografert, var blikket på dama som gikk forbi. Hun så på meg på en måte som bare kunne tolkes på én måte:

- Ja, ha? En fyr driver og fotograferer en ark han har lagt på bakken. Sprø! Men antageligvis og forhåpentligvis harmløs.
At hun gikk en smule raskere vekk fra meg, kan tyde på at hun muligens ikke var helt sikker?

Kanskje jeg rett og slett skulle prøve å fotografere direkte mot sola. Det var jo skyer. Og kamerat var gammelt. Og jeg sørget for ikke å se direkte på sola gjennom optikken. Og ett av bildene ble faktisk ikke så verst:
 

 
Men så oppdaget jeg en liten sølepytt:
 

 
Og der fant jeg endelig bildet jeg hadde lett etter:
 

 
Og mens jeg fotograferte dette, var det en fyr som stod ved siden av og snakka i mobilen. Og siden dette ikke var en kvinne, fikk jeg ikke blikket:
- Du er sprø!
Men mer:
- Jøss, hva er det egentlig du holder på med?
Og jeg forklarte villig vekk. Og han tok en titt. Og han fikk sett det fenomenet. Så ble familien nysgjerrig. Og til slutt var det halvt dusin mennesker som stod og studerte solskinn i en sølepytt.
   

 
Jeg kom mer i snakk med denne trivelige fyren. De var fra vestlandet på vei til Gardermoen. Forhåpentligvis er de i Portugal nå. Men jeg fikk da epostadressen, og senere får jeg kanskje lov til å fjerne sladdingen av ansiktene? Uansett passer det med å sitere to ordtak:
  • Norge er et lite land
  • En ukjent er kun en venn du ennå ikke har møtt
For selvsagt viste det seg at vi hadde en felles bekjente i Ørsta! :-)

PS: Litt senere kom jeg i snakk med en nederlender som lurte på hva jeg holdt på med. Der og da kom jeg ikke på det engelske ordet for solformørkelse. Men jeg fikk da forklart hva det var snakk om. Dermed fikk han og kona og datteren enda et ferieminne fra Norge. Hurra!
2008-08-02 11:22: original, http://www.vgb.no/27257/perma/347662.
2008-09-29 13:05: kopiert.
10 originale kommentarer:
Fra:Catalyzator, catanor@start.no
Tidspunkt:2008-08-02 11:29
Stilig og flotte bilder :)

Og ikke minst en hærlig fortelling av hendelsens dønninger som spredte seg :)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-02 11:49
Takk for det!

PS: Vi må vel innrømme at selve formørkelsen er i seg selv ganske så kjedelig? En mørk runding foran sola? - Å, giiiid, så spennende?! ;-)
Fra:cafemocca, infosamf@hotmail.com
Tidspunkt:2008-08-02 11:30
Fantastisk med nye bekjente på denne måten! Med kamara i hånden ville jeg ikke sett rar på deg for det er jo så masse artig å ta bilde av og hvorfor ikke en sølepytt;o) Det er nok forskjell på kvinner også!

MEN artig at du kom i kontakt med andre fordi de ble nysgjerrige på hva du drev med!

OG: bildet ble flott!
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:28
Jeg, kongen av fordommer, lover å abdisere den dagen en kvinne kommer bort til meg og lurer på hvorfor jeg fotograferer diverse merkelige ting på en slik merkelig måte ;-)
Fra:Breiflabben, tronlive@online.no
Tidspunkt:2008-08-02 11:59
Artig at du tenkte på den sølepytten.
Det var jo et kjempefint medium for å få fram solformørkelsen.
Og så fikk du nye bekjente samtidig ;-)

Artig innlegg
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:31
Å si at jeg \'tenkte\' på den sølepytten, er nok å ta for hardt i. Jeg bare gikk omkring og desperat så etter måter å fotografere på.

Kanskje mest flaks at jeg fant den? ;-)
Fra:Inger Johanne, ijaag@online.no
Tidspunkt:2008-08-02 12:10
Synes du fikk til dette veldig fint! Jeg fant også ut at speilbilde av solformørkelsen på vann var løsningen. Ditt ble langt bedre enn mitt.. som ble litt \"annerledes\" pga effekten vinden hadde på vannflaten akkurat da.

Ellers må vi unektelig se ganske \"sprø\" ut der vi kryper rundt med kameraene våre i alle tenkelige og utenkelige situasjoner og posisjoner.

Morsomt med turistene da :).
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:29
Jeg hadde mange feilskudd fordi det var bittelittegranne vind som ødela bildet.

Og, selvsagt, mange feilskudd fordi det enten var for lite eller for mye skyer.

Ska\'kke være lett, vet du ;-)
Fra:dunkman, hubert.duun@gmail.com
Tidspunkt:2008-08-02 16:11
For en fin historie. Den viser både et sympatisk engasjement og hvordan engasjementet spredte seg rundt deg og besørget trivelig kontakt med til da ukjente mennesker.

Jeg synes nesten det bildet rett mot sola ble best. Men seff - det er ikke like morsomt uten masse gadgets. ;)
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-05 18:27
Du har skjønt poenget med solformørkelser!

Kanskje vi skal planlegge neste gang å se hvem som klarer å fotografere dette på mest mulig intrikat måte?

Kanskje med en gryte med vann på en platespiller med 78 RPM slik at man får forstørret bildet i den parabolske vannflaten?

Fordelen ved å ikke være så altfor ekstrem når det gjelder renhold

Det finnes de som avskyr alt som heter støv og møkk, og det finnes de som er litt mer tolerante. Jeg tilhører utvilsomt den sistnevnte gruppen.

Jeg vet ikke om andre har lagt merke til at hvis man venter litt med å feie, vaske og støvsuge, så vokser det frem små nusselige støvansamlinger her og der. Dette er visst kjent under navnet hybelkaniner.

Og en dag kom jeg over en slik flatklemt hybelkanin som hadde en slags menneskelig form.
 

 
En stolt kvinne med en ryggsekk? Eller er det kanskje et barn hun bærer?

Kanskje jeg skal vente litt til med den utsatte julerengjøringen for 1995 :-)

2008-07-24 08:20: original, http://www.vgb.no/27257/perma/345020.
2008-09-29 13:05: kopiert.
10 originale kommentarer:
Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-07-24 08:25
Støv kan også være kunstverk! ;o)

Men æsj.. Litt husrengjøring skader ikke. Du skuffer ;D
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-07-24 08:34
Jeg skuffer!? Men det var jo nettopp husrengjøring jeg drev med da jeg plukket opp den hybelkaninen!

Og, bare så det er sagt, den hadde ikke ligget mange måneder på stuegulvet før jeg gjorde det, så!
Fra:danjah, daniel.jahro@gmail.com
Tidspunkt:2008-07-24 08:27
Hehe!

Fra:lindis, nectar@live.no
Tidspunkt:2008-07-24 08:39
hehe, du skal i hvertfall ha poeng for fantasien :)

Fra:MarocJenta, MarocJenta_VGB@hotmail.com
Tidspunkt:2008-07-24 08:39
Jeg er ganske ryddig av meg, og lar ikke støv vokse til digre paller. du burde lære litt fra denne muslimen ,for en gangs skyld :P
Fra:Borgeren
Tidspunkt:2008-08-02 11:31
Jeg lar det ikke støvet \"vokse til digre paller\"! For med en gang jeg eller andre butter hodet i taket, er det frem med spade og høygaffel. Og da går det ikke mange uker før det igjen er fremkommelig i leiligheten.
Fra:Frk_Meg, iza_0@hotmail.com
Tidspunkt:2008-07-24 12:08
Nå i disse åpne vinduer 24/7 kommer det mange hybelkaniner inn. ( merk jeg sier de kommer inn, ikke at de er der p g a meg eller Skatten haha. Skatten er en allergi fri røyte-fri hund det er ikke jeg altså røyte-fri med mitt lange hår) men uansett er det for varmt med rengjøring nå, Kanskje jeg prøver meg på gjennomtrekk slik at de berømte kaninene skal gå ut vinduet.
IDE:!!!!
Om du trimmer damen med sekk litt blir hun et riktig kunstverk,i glass og ramme, folk kjøper jo det underligste nå for tiden. Hva med felles hybelkanin utstilling?
*Mohhaaaha>*.
Vi for ta rengjøringen når tiden og lysten strekker til, om noen misliker det kan de sitte i hagen min den er fin nå for tiden.:)
God sommer.

Fra:Perlehobby, bjorn@perlehobbycom
Tidspunkt:2008-07-24 12:17
Hmmm.. synes jeg ser noe lignende stadig vekk jeg.. men husker aldri hvor liksom??? heheh :0)

Fra:perzmo, perzmo@hotmail.com
Tidspunkt:2008-07-24 12:18
Hun står jo å speider utover ja. Med ryggsekken på ryggen hehehe. Jupp, ser den.

Dessuten er det viktig å bygge opp imunforsvaret. Så det kan ikke være helt sterilt :)

Fra:smykkeline, auklause@online.no
Tidspunkt:2008-07-24 13:06
feie, vaske og støvsuge??? Nei det vet jeg ikke hva er:) 3 katter og 2 mennesker i en knøttliten hybel. Vi har ikke hybelkaniner vi har hybelhester og kuer vi:)
Hybelkaniner heter foresten damrottor på svensk:)